Thursday, July 12, 2012

آخرین خبرها از وضعیت جسمانی «کبودوند»



                    
 کمیته ی دفاع از کبودوند  -   سوئد

نزدیک به 46 روز از اعتصاب کبودوند میگذرد.
پدر حقوق بشر کردستان که نزدیک به پنج سال تمام است در زندانهای جمهوری اسلامی بخاطر احقاق حقوق مردم کردستان و  نیز فعالیتهای فرهنگی و تاسیس روزنامه ی «پیام کردستان» ، بسر میبرد از لحاظ وضعیت جسمانی در بدترین وضع قرار دارد.
طبق گزارش فعالان حقوق بشر و نیز نهادها و سازمانهای مدنی «آقای کبودوند» در خلال روزهای حبس و بویژه تحمل هفت ماه آزگار در سلول انفرادی ، سلامتی ایشان به طور جدی در معرض خطر قرار گرفته است.
ایشان که پیش از دوران حبس سابقه ی هیچگونه بیماری ای نداشته اند بعلت فشارهای وارده و نیز
سوء تغذیه و شرایط طاقت فرسای محیط زندان و  معالجه های فرمالیته و  سرپایی  به ناراحتی هایی همچون درد کلیه ، فشارخون ، سرگیجه های متوالی و مشکل پروستات مبتلا شده است.
در یکی از موارد مربوط به ژانویه سال2009ماموران رژیم ،کبودوند را با دستبند و تحت الحفاظ  به شیوه ای نامناسب و اهانت آمیز به بیمارستان قلب برده بودند و علیرغم  ضرورت بستری و آزمایشات بیشتر ، نامبرده را خودسرانه به سلول انتقال داده بودند.
پیشتر سازمان»گزارشگران بدون مرز» بارها به وضعیت نامطلوب جسمانی کبودوند اشاره کرده اند و در یکی از اعلامیه هایشان به این شکل نگرانی شدید خویش را ابراز داشته بودند
«محمدصدیق کبودوند به درمان فوری نیاز دارد نه تایید یازده سال زندان.حقوق اولیه این روزنامه نگار از جمله حق درمان و ملاقات از سوی مقامات قضایی-امنیتی پایمال میشود.مسولان جمهوری اسلامی مسئول سلامت زندانیان هستند.محمد صدیق کبودوند نیاز فوری پزشکی در خارج زندان دارد».
جدای از این بر طبق وبسایت «سازمان حقوق بشر کردستان» در نوامبر 2010 آقای کبودوند برای دومین بار در طول تنها یکماه بر اثر فشارها وشکنجه های بازجویان زندان دچار حمله ی عصبی شده بود.این حمله همراه با نابینایی موقت و  وفشارهای روحی و جسمانی بوده است.ماموران رژیم طبق معمول برای فریب افکار عمومی  او را به بهداری زندان «اوین» انتقال داده و پس از نیم ساعت بدون هیچگونه معالجه ای نامبرده را  به بند برگردانده بودند.
علیرغم وضعیت نابسامان کبودوند مقامات حکومت اسلامی ایران و در راس آنان «جمشیدی» سخنگوی قوه ی قضاییه در گفتگویی با رسانه های داخلی  ، وضعیت نامبرده را مساعد توصیف کرده و بیماری ایشان را در حد آنفلوآنزا و  درد عادی کلیه دانسته اند.به زعم سخنان ایشان ، دکتر متخصص از مرخصی استعلاجی و فوری کبودوند حرف به میان آورده اند که با مخالفت شدید معاون دادستان و اطلاعات قرار گرفته است.
وضعیت سلامتی ایشان بعد از نزدیک به 45 روز اعتصاب غذا وارد مرحله ی بحرانی و قابل تاملی شده است.
آقای کبودوند قبل از این اعتصاب چندین بار دیگر هم دست به اعتصاب زده است.دفعه ی پیش برخلاف گفته ها و وعده های مسولان زندان که اطمینان داده بودند درصورت شکستن اعتصاب ، ایشان میتوانند به مرخصی بروند ولی بعد از چند روز به نامبرده اعلام کردند با درخاست مرخصی اش موافقت نشده است.
اعتصاب جدید کبودوند که از روز ششم خرداد امسال شروع شده تابحال در سخترین شرایطی که برای یک زندانی ممکن است تصور شود  ادامه یافته است و در این بین حمایت و پشتیبانی بین المللی از این حرکت ایشان کماکان ادامه دارد.
این اعتصاب بعلت آن بود که مسولان رژیم با درخاست دیدار و ملاقات ایشان با پسرش «پژمان» که او هم به سرطان خون مبتلاست را رده کرده بودند.
اعتصاب جسورانه و دلیرانه ی کبودوند در حالی وارد چهل و ششمین روز خویش میشود که وضعیت حاد و نامساعد نامبرده بخاطر عفونت شدید کلیه ها و درد پروستات و ناراحتی های تنفسی لحظه به لحظه  به جاهای حساستری میرسد.
در صورت عدم پاسخ فوری و قاطع مسولان رژیم متاسفانه بار دیگر ما شاهد از دست دادن یکی از فرزندان این خاک و بوم و یک قهرمان انسانی وملی خاهیم بود.

No comments:

Post a Comment