Sunday, June 10, 2012

افتتاح آتشکده ی زرتشتی کردستان




طبق متون تاریخی مذهب کردها قبل از حمله ی اعراب زرتشتی بوده همانگونه که امروزه هم آثار آتشکده های انها در بسیاری از نقاط کردستان بجا مانده و همچنین بسیاری از اقوام کرد هنوز این مذهب را دارند و با نامهایی همچون  اهل حق، يزيدی، سارمی، شابک، بجوران، کاکی و یارستانی که بجا مانده از آیین زرتشت است همچنان دین زرتشت را نگاه داشته اند .امروزه این آیین را به عنوان سمبل و یا یک مکتب اخلاقی و حتی ناجی فرهنگ و تمدن به تاراج رفته می دانند.




در روز 9 جون 2012 در شهر استکهلم - سولنتونا ی سوئد  آتشکده ی زرتشتیان کردستان  افتتاح شد . این اتشکده بعد از اتشکده ی هندوها در انگلستان دوومین آتشکده ی رسمی در اروپا می باشد . در این مراسم نماینده ی زرتشتیان سوئد ؛ زرتشتیان دنیا و انجمن زرتشنیان ایران و بسیاری از نهادهای دیگر حضور داشتند و حمایت خود را از آتشکده اعلام کردند .
انداز هویزی که مسئول اجرائی و سخنگوی مرکز زرتشتیان کردستان است   اظهار کرد که مردم و بخصوص جوانها علاقمند به ایین زرتشت هسنتد و امید دارد که تعداد زیادی از کردها به ایین دیرینه ی خود روی بیاورند و اعلام کرد تعداد علاقمندان به ایین زرتشت به بیش از 3000 نفر رسیده ایشان بازگشت به آیین زرتشت را راهی به سوی آزادی و آزادگی انسانها بیان کرد.

این انجمن در نظر دارد فعالیتهای خود را گسترش دهد  و تلاش دارد که ایین زرتشتی را زنده کند وهمه ی زرتشتیان دنیا را یاری دهد و همچنین در صدد است متون قدیمی زرتشتیان را به کردی ترجمه کند.
http://kurdistans-zarathustrian.org

عکس و گزارش از سارا شیخ احمدی


No comments:

Post a Comment