Thursday, November 22, 2012

قدرت و خشونت علیه زنان -ثریا فلاح


 روز شنبه 17 نوامبر 2012 درشهر  اوپسالای سوئد  سمیناری با عنوان قدرت و خشونت علیه زنان با سخنرانی خانم ثریا فلاح برنده ی جایزه ی بهترین شهروند جهانی امریکا 2012 ، پژوهشگر، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان از امریکا برگزار شد.در این سمینار که انجمن زنان کرد در اوپسالا میزبان آن بود جمع زیادی از مردم و فعالان حقوق زنان از استکهلم و اوپسالا و عده ای هم از طریق اینترنت در ان شرکت داشتند.
در اغاز برنامه خانم گلنار قبادی در مورد فعالیتهای انجمن زنان کرد در اوپسالا سخن گفت و سپس سمینار طبق موضوع تعیین شده پیش رفت .
خانم فلاح سخنانشان را با توضیحاتی در باره ی تاریخچه ی روز مبارزه علیه خشونت بر زنان وهمچنین در رابطه با انواع خشونت علیه زنان در خاورمیانه بویژه ایران و ترکیه و کردستان که شامل دیدن چند فیلم کوتاه هم بود اغاز کردند .
ایشان اغاز خشونت را در خانواده و از زمانی که دختری در شکم مادرش است و تولد او باعث نگرانی و ناخرسندی خانواده میشود دانست، مردسالاری و البته دیگر فاکتورهای قدرت در جامعه و حکمرانان در جامعه نیز نقش زیادی در اعمال خشونت علیه زنان دارند وهمچنین اشاره کرند که با از بین رفتن حکومتها خشونتی که ازناحیه حکمرانان ظالم و قوانین غیر انسانی ناشی می شود از بین می رود اما از بین رفتن خشونت ناشی از فرهنگ مرتجع دینی و سنتی که سراسر جامعه را در بر گرفته باشد، نسلها زمان میبرد و باید کار های زیادی انجام شود .
همچنین ایشان درباره ی افزایش قتل زنان با سلاحهای خانگی ،قاچاق زنان و دختران ، تجاوز در زندانها و قوانین ضد زن صحبت کردند .
در ادامه ی برنامه پرسش و پاسخ بود که حضار در آن شرکت داشتند، بعد از آن خانم فلاح حاضران را با بخشی از فعالیتهای خود آشنا کردند. این فعالیتها شامل کمپینهایی در امریکا و کمپینهای بین المللی است که در زمینه ی مبارزه علیه خشونت جنسی می باشد .کمپین بین المللی 16 روز (25 نوامبر تا 10 دسامبر) برای مبارزه علیه خشونت جنسی یکی از فعالیتهای در حال حاضر خانم فلاح است که همگان را به مشارکت دعوت کردند. علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به سایتهای زیر مراجعه کنند.
عکس و گزارش از: سارا سایه




No comments:

Post a Comment